Hulp bij rekenproblemen

Dyscalculie

Lena rekent alle sommen op haar vingers uit, Nassim maakt vaak fouten bij erbij- en erafsommen. Fleur draait soms de cijfers in een getal om.

Herkenbaar? In elke klas zitten kinderen met rekenproblemen. Soms gaan deze problemen vanzelf weer voorbij. Maar als dat niet zo is, moet er actie ondernomen worden. Wikkelwijs helpt het rekenprobleem te vinden. Met oefeningen en spelletjes pakken we de probleemgebieden aan.

divider

Diagnostiek bij rekenproblemen

Soms is specialistisch onderzoek nodig naar de rekenontwikkeling van een kind met rekenproblemen. Wikkelwijs kan dit onderzoek uitvoeren. We onderzoeken het leerniveau én het handelen van de leerling.

Om de ontwikkeling van leerlingen te kunnen volgen, problemen te analyseren en het onderwijs daarop af te stemmen maken we gebruik van het protocol Ernstige RekenWiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD).

In het diagnostisch onderzoek worden de basisvaardigheden (tellen, getallen, optellen/aftrekken en vermenigvuldigen/delen) op verschillende handelingsniveaus beschreven. De opbrengst van het onderzoek laat zien tot op welk niveau de leerling oplossingsprocedures kan uitvoeren. Het profiel geeft inzicht op welk subdomein er specifieke hulp gewenst is.

divider

RD4

De naam RD4 verwijst naar Rekendiagnostiek op 4 handelingsniveaus. RD4 is een onafhankelijk instrumentarium om rekenproblemen systematisch en diepgaand te kunnen analyseren. Aan de hand van het leerlingprofiel kan het rekenonderwijs zorgvuldig op de leerling worden afgestemd.

Passende oplossing in de klas

Wikkelwijs is een zelfstandige praktijk voor advies en ondersteuning op het gebied van onderwijs. Onze adviezen zijn gebaseerd op recent onderzoek, ervaringen in de praktijk en met verschillende organisaties.

Vanuit de hulpvragen die door de leerkracht worden geformuleerd, zoeken we samen naar een passende begeleiding in de klas. Centraal staat daarbij: “Wat maakt dat het deze keer wèl is gelukt?”

divider
  • Motivatieproblemen?

    Psycho-educatie op maat!
  • Effectieve instructie?

    Hoe kunnen de zwakke leerlingen mee?
  • Handelingsplannen?

    Hoe en welke doelen stellen we?
Heb je

Vragen?

Neem telefonisch contact met mij op of stuur een e-mail bericht. Je kunt ook het contactformulier invullen en dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×