Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen. Kinderen met dyslexie hebben moeite met lezen, spellen en/of zelf schrijven. Ze presteren slechter dan je op basis van hun intelligentie zou verwachten.

Is het wel dyslexie?

Niet alle kinderen die moeite hebben met lezen, spellen en/of zelf schrijven hebben dyslexie. In veel gevallen is het een kwestie van de lesstof opnieuw of anders uitleggen en veel oefenen. Slechts 3,6% van alle leerlingen heeft dyslexie.

Begeleiding bij dyslexie

Heeft uw kind moeite met lezen en spellen? En maakt u zich daar zorgen over? Dan is het raadzaam om uit te zoeken of er misschien sprake is van dyslexie. Op basis van de uitkomst kunt u de juiste begeleiding inschakelen voor uw kind, zodat het naar vermogen – én zonder frustratie – leert lezen, spellen en schrijven.

Zijn er vermoedens dat er bij uw kind kenmerken van dyslexie zichtbaar zijn? Bekijk de dyslexie kenmerken in de onderstaande checklist. Zijn er meerdere vakjes die je aan kunt vinken? Neem dan eens contact op, dan kijken we geheel vrijblijvend samen naar de route die er gevolgd kan worden.

 

Checklist dyslexie

Vermoed jij dat er bij jouw kind kenmerken van dyslexie zichtbaar zijn? Bekijk de dyslexie kenmerken in de onderstaande checklist. Zijn er meerdere vakjes die je aan kunt vinken? Neem dan eens contact op, dan kijken we geheel vrijblijvend samen naar de route die er gevolgd kan worden. 

Veel voorkomende kenmerken dyslexie:
  •  traag lezen
  • radend lezen (woorden vervangen, weglaten, verkeerd lezen)
  • leesachterstand
  • moeite met bepaalde klanken, zoals het onderscheid tussen uu-ui-eu
  • veel spelfouten
  • moeite met het automatiseren van ei-ij, i-ie, ch-g onderscheid
  •  b-d omkeren in lezen en schrijven
  • grote weerstand tegen lezen en schrijven
  •  vaak vermoeid en hoofdpijn na lezen

 

Problemen met de automatisering van weetjes en feitjes:

Kinderen met dyslexie hebben problemen met de automatisering van de spellingregels. Deze automatiseringsproblemen zie je ook terug bij andere vakgebieden zoals bij rekenen, of geschiedenis:

  •  het onthouden van namen
  •  het onthouden van de maanden en dagen van de week
  • bijvoorbeeld in het aanleren van de tafels
  • Het onthouden van jaartallen bij geschiedenis
  • Moeite met het leren van topografie

 

De kenmerken dyslexie zijn bij jonge kinderen al herkenbaar. Belangrijke kenmerken in de onderbouw zijn:
  • moeite met het onthouden van de kleuren
  • moeite met het onthouden van liedjes
  • problemen met het rijmen
  • problemen met herkennen van letters
  • moeite met het hakken en plakken van woordjes
  • moeite met de begrippen links en rechts

Terug naar Spelling

 

To Top