Kinderen helpen met

Rekenen

Heeft jullie kind moeite met rekenen? Wil het maar niet lukken om sommen te automatiseren? Lijkt het alsof het inzicht er niet is?

Rekenen is belangrijk voor kinderen, omdat zij dat nodig hebben in het dagelijks leven. Leren rekenen is complex, maar met begeleiding van Wikkelwijs laten álle kinderen een duidelijke vooruitgang zien. Bovendien groeit hun zelfvertrouwen, eigenwaarde en rekenplezier. Want ze ontdekken: “Hee, ik kan het wél!”.

Verschillende rekenonderdelen

Rekenen bestaat uit verschillende onderdelen. Sommige kinderen hebben moeite met één specifiek onderdeel, anderen krijgen het al benauwd bij het zien van cijfers:

  • Tellen
  • Getalbegrip
  • Automatiseren (hoofdrekenen of tempo-rekenen, zoals erbij/plus, eraf/min)
  • Vermenigvuldigen en delen
  • Rekenen met tijd en geld
  • Meten (lengte, gewicht, inhoud)
  • Breuken / Procenten / Verhoudingen
  • Verbanden

Rekencoaching

Hoe gaan we te werk bij rekencoaching?

We beginnen met diagnostiek op de rekenontwikkeling. Zo zie ik direct waar de rekenproblemen zitten en tot welk leerjaar een rekenonderdeel begrepen wordt.

  • Ik kijk hoe het kind uit de voeten kan met hoeveelheidsbegrip, inzicht in de getalstructuur en de automatiseringstechniek;
  • Ik kijk of het kind de strategie begrijpt;

Het resultaat van dit onderzoek is een leerlingprofiel met sterke en zwakke punten. In het behandelplan koppelen we deze punten aan concrete behandeldoelen per kind.

 

Betekenis geven

Rekenstrategieën worden uitgelegd en geoefend. Zijn er dingen die een kind niet begrijpt? Dan zorgen we ervoor dat deze betekenis krijgen. Hierbij zoeken we naar iets dat bij het kind past, dat hem of haar aanspreekt. We doen, we praten en we spelen. Zo maken we rekenen op een leuke manier inzichtelijk.

Rapportage rekenonderzoek

We vergelijken de prestaties van een kind op het rekenonderzoek met die van Nederlandse kinderen in hetzelfde leerjaar. Dat maakt duidelijk hoe groot de achterstand is. Het rapport vormt het uitgangspunt voor onze rekenbegeleiding. We bespreken de uitkomsten met de ouders en liefst ook met de leerkracht school.

  • Rekendiagnostiek

    Onderzoek naar hiaten en sterke kanten
  • Rapportage

    Leerlingprofiel met behandelplan
  • Samenwerking met school

    Bespreken behandelplan & korte lijntjes
  • Thuis oefenen

    Gerichte instructie, blended learning

Remedial teaching en de dagelijkse klassenpraktijk

Vanuit de remedial teaching bij Wikkelwijs proberen we steeds de vertaalslag te maken naar de dagelijkse klassenpraktijk. Waar mogelijk betrekken we de leerkracht van een kind bij onze begeleiding. Zo worden de best mogelijke resultaten behaald en vastgehouden. Door goed samen te werken zorgen we er ook voor dat de leerkracht jullie kind niet uit het oog verliest, en zo optimaal kan blijven afstemmen.

divider

Huiswerk

Bij sommige onderdelen, zoals tafels leren of het oefenen van het metriek stelsel, is het goed om ook thuis te oefenen. Kinderen die die thuis oefenen, gaan sneller en verder vooruit. Het huiswerk is een herhaling van wat het kind bij de remedial teaching heeft gedaan.

 

Oefenen

Huiswerk is bedoeld om kinderen vaker te laten herhalen, bijvoorbeeld om te leren hoe het kind de erbijsommen kolomsgewijs moet noteren en foutloos kan oplossen. De richttijd is drie keer per week 20 minuutjes. Daarna is het klaar, ook als niet al het huiswerk af is binnen die tijd. Het doel is oefenen, niet alles af hebben.

Belangrijk: verdeel het huiswerk over de hele week! Zoek een fijn, rustig plekje. Het mag best een beetje gezellig zijn, bijvoorbeeld met een glaasje drinken erbij.

 

Voor ouders

Het is belangrijk dat je als ouder accepteert dat het rekenen moeizaam gaat, of tegenzin en frustratie oproept. Beloon je kind voor de inzet: doe samen iets leuks, of lees ’s avonds iets langer voor. Geef liever aandacht dan een materiële beloning.

divider

Geef kinderen vanaf een jaar of zes zakgeld. Bij het NIBUD is te vinden wat een geschikt bedrag is voor een bepaalde leeftijd.

Zo leren de kinderen de waarde van het geld kennen, geld tellen en bedragen tellen. Zij leren wat ze terug moeten krijgen en wat speelgoed of iets lekkers kost.

Maak een overzicht waarin wekelijks wordt bijgehouden hoeveel zakgeld de kinderen hebben en wat ze ervoor hebben gekocht.

Zo krijgen de kinderen inzicht in wat ze hebben en wat ze kopen.

Laat kinderen vanaf een jaar of acht, als het veilig kan, zelf boodschappen doen.

Hang in huis verschillende klokken op, zowel digitale als analoge. Zet een wekkertje naast het bed van je kind.

Vraag regelmatig hoe laat het is. Als je kind bijvoorbeeld moet sporten, leg dan uit hoe de wijzers staan op het moment dat jouw kind weg moet. Maak het kind verantwoordelijk voor het bijhouden van de tijd (maar grijp in als dat moet).

 

Vanaf een jaar of negen kunnen kinderen zelf (onder begeleiding) iets bakken. Ze kunnen bijvoorbeeld iets makkelijks maken als wentelteefjes. Kies recepten waarbij je kind hoeveelheden moet afwegen in plaats van een mix waar alleen water bij moet.

Laat het recept in plaats van voor vier kinderen, voor twee kinderen maken.

Leer ze omgaan met maatbekers en weegschalen.

Speel gezelschapsspelletjes, zoals Monopoly, Keer op Keer, Uno en Koehandel. Maak het samen gezellig!

divider
Heb je

Vragen?

Neem telefonisch contact met mij op of stuur een e-mail bericht. Je kunt ook het contactformulier invullen en dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×